Ut hef an de Brogge wè wat dooi’n ekost

De redactie van ut Deevers Archief toont in dit bericht een aantal krantenberichten van verkeersongevallen op de kruising an de Deeverbrogge. Al vóór de Tweede Wereldoorlog was de kruising gevaarlijk, ook al waren toen de verkeersintensiteiten lager en de rijsnelheden lager.

In het Nieuwsblad van Friesland verscheen op 6 november 1939 een bericht (afbeelding 1) over een verkeersongeval op het gevaarlijke kruispunt an de Deeverbrogge.

Auto te pletter gereden
Dieverbrug, 3 november. Op het kruispunt alhier had eens weer een aanrijding plaats. Uit de richting Diever komend, wilde de vrachtrijder De Vrieze alhier, den rijksweg oversteken met zijn vrachtauto. Op hetzelfde moment naderde echter over den rijksweg met een behoorlijk gangetje een handelsreiziger in een personenwagen. Laatstgenoemde reed op den voorrangsweg. Hij kon den vrachtwagen niet meer ontwijken en reed zijn auto te pletter. Bovendien vloog de wagen ook nog in brand. Men wist het vuur evenwel te blusschen. Persoonlijke ongelukken kwamen wonderlijk genoeg niet voor.

Afbeelding 1

In de Opregte Steenwijker Courant van 8 juni 1955 stond het bericht ‘Bij verkeersongeval gedood’ (afbeelding 2) over een dodelijk ongeval op het levensgevaarlijke kruispunt an de Deeverbrogge.

Bij verkeersongeval gedood
Bij het kruispunt te Dieverbrug is goed uitkijken ten zeerste aangeraden. De bejaarde heer J. Hoogenkamp, oud-directeur van het PTT-kantoor te Harderwijk, zou dit kruispunt oversteken per bromfiets, maar weifelde even en werd toen door een uit de richting Meppel komende auto aangereden. Hij werd hierbij zo ernstig gewond, dat hij spoedig na het ongeval overleed.

Afbeelding 2

Op 3 juli 1956 stond in de Friese Koerier in het verslag van de op 2 juli 1956 gehouden vergadering van de raad van de gemiente Deever een berichtje (afbeelding 3) over het gevaarlijke kruispunt an de Deeverbogge over de aankoop van een voor verkeersdeelnemers uitzicht ontnemende woning aan de noordkant van de kruising. Deze woning is te zien op verschillende afbeeldingen in ut Deevers Archief, zie bijvoorbeeld de afbeelding van een ansichtkaart uit 1906.

De zeer gewaardeerde bezoeker van ut Deevers Archief moet niet denken dat het gemeentebestuur onder leiding van Shakespeare-burgemeester Jan Cornelis Meiboom (die in de Deeverse volksmond vaak Slimme Kees werd genoemd) direct aan het slopen ging, nee de vroede vaderen gingen helemaal niet slopen, ze hebben het pand doorverkocht.

Raadsvergadering van 2 juli 1956
Besloten werd tot aankoop van een woning met bijbehorende grond van J. Benthem te Heerenveen voor de prijs van f. 12.000,-. Deze woning staat aan het kruispunt van wegen te Dieverbrug en zal na aankoop worden afgebroken, waardoor een belangrijke verbetering voor de verkeersveiligheid zal worden verkregen. Rijk en provincie zullen in deze aankoop waarschijnlijk bijdragen.

Afbeelding 3

Op 14 juni 1958 stond in de Friese Koerier in het verslag van de op 13 juni 1958 gehouden vergadering van de raad van de gemiente Deever het volgende (afbeelding 4) over de doorverkoop van het in juli 1956 gekochte perceel met woning.

Diever – De raad van deze gemeente heeft aan het rijk verkocht de zogenaamde uitzichthoek van het perceel noordwest van het kruispunt Dieverbrug. Na afbraak van de bestaande woning zal hier een sterk verbeterd uitzicht tot stand komen.

Afbeelding 4

Ook na het het slopen van de woning aan de noordwestkant van de gevaarlijke kruising an de Deeverbrogge bleef de kruising zeer onveilig voor het verkeer.

In de Friese Koerier van 5 augustus 1963 verscheen het bericht ‘Tussen brommer en auto tweemaal botsing’ (afbeelding 5) over twee ongelukken op het gevaarlijke kruispunt an de Deeverbrogge.

Tussen brommer en auto tweemaal botsing
Dieverbrug – Zaterdag deden zich op het kruispunt bij hotel Blok twee verkeersongevallen voor. In alle twee gevallen waren een bromfiets en een personenauto betrokken.
’s Morgens reed de bromfietser H. S. uit Veendam op het rijwielpad langs de rijksweg in de richting Assen. Op hetzelfde moment kwam een personenauto, bestuurd door de heer W. V. uit Ennepetale (Duitsland) uit Meppel en sloeg af naar Diever, waarbij hij geen voorrang verleende aan de bromfietser. Het gevolg was een botsing. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De bromfiets werd zwaar, de auto licht beschadigd.
’s Middags naderde uit de richting Diever een bromfiets met duopassagier; de bestuurder kwam uit Bergum. Na voor het voorrangsbord te hebben gestopt reed de bromfietser de rijksweg op. Een uit de richting Meppel komende personenauto, waarvan de bestuurder uit Den Haag afkomstig was, kon een botsing niet voorkomen. Ook in dit geval deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De bromfiets werd zwaar, de auto vrij ernstig beschadigd.

Afbeelding 5

In afbeelding 6 is het kruispunt op de in 1964 uitgegeven herziene versie van de topografische kaart te zien. De zichtbeperkende woning op de hoek van de weg van Deever hen de Deeverbrogge en de rijksweg aan de noordkant van de kruising an de Deeverbrogge is niet meer ingetekend. Er zit een periode tussen de werkelijke opname en de feitelijke uitgave van de kaart. De redactie van ut Deevers Archief heeft daarom nog niet precies kunnen vaststellen wanneer de woning is afgebroken. In elk na de verkoop van de woning in 1958 aan de Rijkswaterstaat, maar vóór de opnamedatum van de in 1964 uitgegeven kaart. De redactie schat voor het gemak in dat de woning in 1961 is afgebroken. Maar ook ná 1961 bleven de ongelukken gebeuren.

Afbeelding 6

In afbeelding 7 is het kruispunt op de in 1986 uitgegeven herziene versie van de topografische kaart te zien. Er zit een periode tussen de werkelijke opname en de feitelijke uitgave van de kaart.
Door de aanpassing van de aansluiting van de weg van Deever hen de Deeverbrogge kwam de aansluiting recht tegenover de weg hen Dwingel te liggen, waardoor de kruising een stuk veiliger werd.

Afbeelding 7

In het Nieuwblad van het Noorden verscheen op 8 december 1988 het bericht ‘Engels souvenir’ (afbeelding 8) over het met verkeerslichten opgeknapte gevaarlijke kruispunt an de Deeverbrogge.

De redactie van ut Deevers Archief heeft nog niet kunnen achterhalen op welke datum de verkeerslichten op de gevaarlijke kruising an de Deeverbrogge in gebruik zijn genomen. Met het in gebruik nemen van deze verkeersregelinstallatie – de eerste in de gemiente Deever – kwam eind 1988 een einde aan een jarenlange reeks van verkeersongevallen ter plekke.

Engels souvenir

Het opgeknapte kruispunt met de Rijksweg in Dieverbrug heeft onlangs een Engels tintje gekregen. Een van de hoeken is ‘versierd’ me een echte Engelse telefooncel. Wie echter het idee mocht hebben van hieruit te kunnen telefoneren, komt bedrogen uit, want er zit geen telefoon in. Het is een ‘reclamestunt’ van een antiekboerderij in Dieverbrug (foto Peter Kuiper)

Afbeelding 8

De hier afgebeelde zwart-wit foto (afbeelding 9) is gemaakt tijdens de officiële ingebruikname van de verkeersregelinstallatie op de kruising an de Deeverbrogge. Dat was toch wel weer een mooi eerste keer momentje. Dat is toch wel weer een mooi fragmentje uit de geschiedenis van de gemiente Deever. De redactie van ut Deevers Archief wil bijzonder graag weten wanneer deze foto is gemaakt, wie de maker van deze historisch waardevolle foto is en wie op de foto staan.

Afbeelding 9

In deze afbeelding (afbeelding 10) is het kruispunt an de Deeverbrogge op de in 1995 uitgegeven herziene versie van de topografische kaart te zien. Er zit een periode tussen de werkelijke opname en de feitelijke uitgave van de kaart.

Afbeelding 10

In deze afbeelding (afbeelding 10) is het kruispunt an de Deeverbrogge op de in 1997 uitgegeven herziene versie van de topografische kaart te zien. Er zit een periode tussen de werkelijke opname en de feitelijke uitgave van de kaart.

Afbeelding 11

Op woensdag 10 november 1999 verscheen in ut Deeverse Blattie (jaargang 53, nummer 45) het nieuwsberichtje. ‘Nieuwe rotondes open voor verkeer’ (afbeelding 12).

Nieuwe rotondes open voor verkeer
De drie nieuwe rotondes die in opdracht van de provincie in Zuidwest Drente zijn aangelegd worden geopend voor het verkeer. De rotonde bij Wapserveen is op maandag 8 november open gesteld. De rotonde bij Dwingelo en Dieverbrug worden op vrijdag 12 november in gebruik genomen. Bij de rotonde bij Dieverbrug zal het verkeer tot 19 november aanstaande door middel van verkeerslichten worden geregeld.

Afbeelding 12

In afbeelding 13 is het verkeersknooppunt an de Deeverbrogge op de in 2002 uitgegeven herziene versie van de topografische kaart te zien. Er zit een periode tussen de werkelijke opname en de feitelijke uitgave van de kaart.
Op het hier afgebeelde kaartfragment is de in november 1999 in gebruik genomen rotonde an de Deeverbrogge voor het eerst ingetekend. Dat is toch wel weer een mooi eerste keer momentje. Dat is toch wel weer een mooi fragmentje uit de geschiedenis van de gemiente Deever. Dus de stoplichten op de kruising an de Deeverbrogge hebben ongeveer van november 1988 tot november 1999 dienst gedaan.

De redactie vindt het uiterst merkwaardig dat in het hoofdstuk ‘De weg langs de vaart’ in het boek An de Brogge – Geschiedenis van Dieverbrug in woord en beeld van de Historische Vereniging Vroegere Gemeente Diever, zeg maar de heemkunduge vurening uut Deever geen aandacht is besteed aan de geschiedenis van het kruispunt an de Deeverbrogge.

De redactie vindt het uiterst merkwaardig dat in het hoofdstuk ‘Dieverbrug’ in het boek Fragmenten uit het verleden van de vroegere gemeente Diever van de Historische Vereniging Vroegere Gemeente Diever, zeg maar de heemkunduge vurening uut Deever geen aandacht is besteed aan de geschiedenis van het kruispunt an de Deeverbrogge.

Afbeelding 13

This entry was posted in An de Deeverbrogge, Verkeer en vervoer. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *