Drukkerij en Boekhandel Roelof (Roef) van Goor an de Kruusstroate in Deever heeft het boek De historie en pre-historie van Diever in woord en beeld in januari 1975 uitgegeven. De Deeverse boerenzoon Arend Mulder is de schrjjver/samensteller van dit boek. In het boek is op bladzijde 81 een afbeelding van een ansichtkaart uit 1905 te zien. Onder de afgebeelde ansichtkaart staat de volgende tekst.
De snikke te Dieverbrug
Terwijl de brug is afgedraaid om een zeilschip (zo te zien beladen) door te laten, zien wij links (heel duidelijk) en rechts de voorsteven van de beide snikken voor anker liggen. Snikkevaarders waren de eigenaren Gerard Klaassens en Hendrik Jan Warries. Enkele oud-ingezetenen van Diever zullen zich nog herinneren hoe gezellig deze tochten per trekschuit waren. Ze voeren elke week ’s maandags naar Beilen (markt), ’s woensdags naar Assen (markt) en donderdags naar Meppel (marktdag), heen en terug.
Als snikkejagers fungeerden o.a. Dirk van Leeuwen, Lammert Oost, Hans Warries en Roelof Pouwels.
Volgens gegevens uit de Drentsche Volksalmanak 1840 voeren de:
– schepen: alle dinsdagen des morgens om 5 uur van Dieverbrug naar Meppel en des namiddags te 3 uur van daar terug;
– veerschepen: alle dinsdagen heen en terug naar Beilen en de kolk der Norgervaart op de kolonie te Veenhuizen. H. Warries, Dieverbrug;
– trekschuiten: alle dagen uitgezonderd zondag des morgens om 8 uur een trekschuit van Meppel via Dieverbrug naar Assen en om 4 uur terug;
– marktschuiten: alle donderdagen een marktschuit van Zwartsluis, Vollenhove, Blokzijl, Steenwijk, Giethoorn, Wanneperveen, Nijeveen, Kolderveen, Havelte en Diever, welke des middags weer vertrekken;
– pakschuiten: alle dinsdagen om 5 uur een pakschuit naar Assen, welke vrijdagsmiddags te Meppel terugkomt.
Nemen wij daarbij nog de turf- en andere vrachtschepen, dan was er destijds al een behoorlijk stukje scheepsverkeer.